Wczoraj w Sejmie RP jeden ze skrajnie prawicowych posłów dokonał ataku na Chanukiję, dziewięcioramienny świecznik zapalany podczas żydowskiego święta Chanuka.
W odpowiedzi na atak motywowany uprzedzeniami w przestrzeni publicznej, Marszałek Sejmu RP wykluczył posła z posiedzenia izby niższej parlamentu, a Prezydium Sejmu nałożyła na niego maksymalne sankcje przewidziane sejmowym regulaminem – zmniejszenie o połowę uposażenia poselskiego na trzy miesiące oraz całości diety parlamentarnej przez okres pół roku. Nie czekając na oficjalne zawiadomienie, Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła z urzędu postępowanie wobec posła.
❗To co wydarzyło się wczoraj w Sejmie, nosi znamiona przestępstwa motywowanego uprzedzeniami.
Przestępstwo motywowane uprzedzeniami według definicji Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) , funkcjonującego w ramach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie OSCE – The Organization for Security and Co-operation in Europe to „każde przestępstwo natury kryminalnej, w wyniku którego ofiara, lokal lub inny cel przestępstwa są dobierane ze względu na ich faktyczne lub domniemane powiązanie lub udzielane wsparcie grupie wyróżnianej na podstawie cech charakterystycznych wspólnych dla jej członków, takich jak faktyczna lub domniemana rasa, narodowość lub pochodzenie etniczne, język, kolor skóry, religia, płeć, wiek, niepełnosprawność fizyczna lub psychiczna, orientacja seksualna lub inne podobne cechy”.
Z perspektywy prawnej należy podkreślić, iż w polskim prawie karnym brak jest legalnej definicji przestępstw z nienawiści. Brak jest również ich wyodrębnienia w ramach oddzielnego rozdziału kodeksowego. W doktrynie przyjmuje się natomiast, iż do tej kategorii zalicza się przestępstwa z art. 119 k.k. (przemoc lub groźba bezprawna), art. 256 k.k. (propagowanie ustroju totalitarnego lub nawoływanie do nienawiści) oraz art. 257 k.k. (znieważenie lub naruszenie nietykalności cielesnej).
Reakcje władz Sejmu i prokuratury, w odpowiedzi na akt posła, powinny być standardem w praworządnym kraju. Jednakże w obszarze przeciwdziałania przestępstwom motywowanym uprzedzeniami w Polsce, jest jeszcze wiele do zrobienia – chociażby ujęcie czynów motywowanych uprzedzeniami ze względu na niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną i tożsamość płciową jako przestępstw motywowanych uprzedzeniami, przez dodanie tych znamion do już istniejących przepisów w tym zakresie.
Więcej szczegółów na temat przeciwdziałania przemocy motywowanej uprzedzeniami, wyniki badań, analizy i rekomendacje dla władz, znajduje się w raporcie „Wyjść z Cienia. Wsparcie pokrzywdzonych z nienawiści”. Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią.
❗LINK do raportu znajduje się w komentarzu pod postem.
Raport powstał w ramach realizacji projektu “Wyjść z cienia. Wsparcie pokrzywdzonych z nienawiści”, realizowanego od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2022 roku. Projekt opierał się o:
▪️podejmowanie różnorodnych działań wspierających osoby pokrzywdzone przestępstwami motywowanymi uprzedzeniami na tle rasowym, narodowościowym, etnicznym lub religijnym,
▪️rejestrowanie i nagłaśnianie tego typu spraw,
▪️działania interwencyjne i monitoring spraw sądowych.
***
Projekt był realizowany z dotacji Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG, w ramach współpracy partnerskiej między Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Stowarzyszeniem Nomada oraz Stowarzyszeniem Homo Faber.