Wyobraź sobie, że potrzebujesz zapisać dziecko do szkoły, ale nie wiesz, która będzie najlepsza, jakie powinieneś wypełnić dokumenty oraz jak przebiega cały proces. Co zrobisz?
Możesz pójść do wybranych szkół, możesz przeczytać instrukcje na stronie, ale pewnie w większości przypadków zaczniesz od rozmowy ze swoimi znajomymi, sąsiadami, rodziną, którzy byli w podobnej sytuacji. Jest to możliwe, dzięki relacjom, które wypracowałeś/-aś sobie przez lata, cokolwiek się nie wydarzy, wiesz, że sobie poradzisz.
Osoby uchodźcze nie mają takiej możliwości, są wyrwane ze swojej społeczności, nie mają wokół siebie nikogo, kto by im opowiedział, jak taki proces wygląda.
Community Sponsorship polega na tym, że tworzymy wokół rodziny/osoby uchodźczej grupę osób, która wesprze ich w codziennych trudnościach, które mogą ich spotkać kiedy rozpoczynają życie w Polsce. Trudności te mogą być związane z językiem, zrozumieniem innej dla nich kultury, tęsknotą za własnym krajem czy też wątpliwościami związanymi z administracją w Polsce.
Taką grupę ludzi, do których mogą się odezwać, gdy czegoś nie wiedzą lub potrzebują wsparcia, lub która zabierze ich na jarmark świąteczny lub wytłumaczy, dlaczego raz w roku zjadamy tonę pączków.
Agata Wardyńska, jedna z liderek projektu, tak opisuje community sponsorship, który dzięki wsparciu The Refugee Hub, będzie realizowany w Polsce dzięki współpracy Nomady Polskie Forum Migracyjne i Homo Faber.
Jesteśmy po kick- off meeting z partnerkami i bierzemy się do dalszej pracy nad rozwijaniem community sponsorship w Polsce!
Żródło materiału: Stowarzyszenie NOMADA