Zapraszamy na cykl webinarów “Witamy w szkole!”
Zapraszamy na szkolenia dyrektorów/dyrektorki szkół, nauczycieli/nauczycielki, edukatorów/edukatorki oraz asystentki i asystentów międzykulturowych, którzy pracują w placówkach, w których uczą się dzieci z doświadczeniem migracji.
Szkolenia online pomogą lepiej radzić sobie w dziecięcym środowisku wielokulturowym – co cenne zarówno dla nauczycieli/nauczycuelek jak i wszystkich dzieci w klasie i ich bliskiego otoczenia.
🎓
Psychologiczne konsekwencje migracji i pierwsza pomoc psychologiczna w kontekście szkolnym
18.08.2023
rejestracja obowiązkowa przez formularz:
https://tinyurl.com/3nn39anh
Prowadząca: Beata Staniszewska
Zarys programu szkolenia:
Zapraszamy na spotkanie, w trakcie którego porozmawiamy o możliwościach i trudnościach, jakie stoją przed nauczycielem w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji. Omówimy straty i zasoby dziecka pochodzącego z innej kultury oraz czynniki wpływające na jego funkcjonowanie w polskiej szkole.
Porozmawiamy o kształtowaniu się wrażliwości kulturowej u ucznia i nauczyciela i jej wpływie na proces adaptacji, którego etapy przedstawimy. Podpowiemy, jakie wspierające proces adaptacji działania mogą podjąć nauczyciele. Wspólnie zastanowimy się nad różnicami i podobieństwami kulturowymi. Opowiemy o tym, jak
dzieci reagują na silny stres oraz o tym, czym jest doświadczenie traumatyczne i jak trauma wpływa na funkcjonowanie dziecka.
Będziemy rozmawiać o pierwszej pomocy psychologicznej, o wspierającej roli ucznia i nauczyciela. Opracujemy apteczkę pierwszej pomocy – metody stabilizacji emocji i psychiki.
🎓
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY WOBEC DZIECI
20.08.2023
rejestracja przez formularz:
https://tinyurl.com/59zet3d7
Prowadząca: Katarzyna Smolińska (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę)
Zarys programu szkolenia:
• wprowadzenie w problematykę przemocy i wykorzystywania seksualnego dziecka;
• rodzaje i formy krzywdzenia dzieci;
• czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci;
• różne ścieżki reagowania;
• interwencja psychologiczna a interwencja prawna;
• trudności profesjonalisty w podejmowaniu interwencji.
🎓
MODEL EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ WISE – PRAKTYCZNE NARZĘDZIE DO WZMACNIANIA INTEGRACJI W WIELOKULTUROWEJ KLASIE.
25.08.2023
rejestracja przez formularz:
https://tinyurl.com/ymjenfdd
Prowadząca: Zuzanna Rejmer
Zarys programu szkolenia:
1. Uczniowie wielojęzyczni w klasie – kim są, potencjał i wyzwania.
2. Emocjonalne i psychologiczne potrzeby dzieci z doświadczeniem migracyjnym.
3. Metody identyfikacji dzieci, które mogą potrzebować szczególnego wsparcia i uwagi nauczycieli oraz jak tego wsparcia udzielać.
4. Omówienie narzędzia wspierającego naukę języka polskiego u dzieci z doświadczeniem migracyjnym – „Dzienniczka -słowniczka”.
5. Specyfika pracy z uczniem obcojęzycznym.
6. Język komunikacji a język edukacji.
7. Zasady indywidualizacji pracy z uczniem obcojęzycznym na lekcjach przedmiotowych.
8. Sposoby dostosowywania materiałów dydaktycznych na lekcje przedmiotowe.
9. Warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności.
10. Nauka języka polskiego jako obcego – podstawowe kwestie.
Autorka i współautorka publikacji służących rozwojowi kompetencji międzykulturowych pracowników oświaty m.in. poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi”, czy poradnika „Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym.”
🎓
WARSZTATY “RESTART” – WZMACNIANIE REZYLIENCJI (ODPORNOŚCI PSYCHICZNEJ) DZIECI I MŁODZIEŻY Z DOŚWIADCZENIEM MIGRACJI
27.08.2023
rejestracja przez formularz:
https://tinyurl.com/y94fs4r6
Prowadząca: Olesia Onoshko, Wiktoria Demchenko
Zarys programu szkolenia:
1. Rezyliencja – czym jest, co się na nią składa.
2. Koło rezyliencji – jak budować odporność psychiczna uczniów w środowisku szkolnym.
3. Warsztaty “ReSTART” – cel, grupa odbiorców, praktyka – co się sprawdza i dlaczego te warsztaty są tak skuteczne.
4. Przedstawienie programu warsztatów “ReSTART” oraz zaprezentowanie ćwiczeń i aktywności realizowanych w ramach tych warsztatów.
🎓
UCZEŃ Z DOŚWIADCZENIEM MIGRACYJNYM W SZKOLE – JAK WSPIERAĆ, UCZYĆ, OCENIAĆ.
30.08.2023
rejestracja przez formularz:
https://tinyurl.com/xvmcm3ux
Prowadzące: Zuzanna Rejmer + Ewa Pawlic-Rafałowska
Zarys programu szkolenia:
1. Emocjonalne i psychologiczne potrzeby dzieci z doświadczeniem migracyjnym.
2. Uczniowie wielojęzyczni w klasie – jak ich wspierać w nauce języka polskiego.
3. Omówienie narzędzia wspierającego naukę języka polskiego u dzieci z doświadczeniem migracyjnym – „Dzienniczka -słowniczka”.
4. Specyfika pracy z uczniem obcojęzycznym.
5. Język komunikacji a język edukacji.
6. Zasady indywidualizacji pracy z uczniem obcojęzycznym na lekcjach przedmiotowych.
Projekt jest realizowany przez Fundację Polskie Forum Migracyjne ze środków PLAN International i UK Aid.