‼️ Granica polsko-białoruska, detencja, deportacje, legalizacja pobytu, pozwolenie na pracę i prowadzenie działalności gospodarczej, specustawa ukraińska, łączenie rodzin – to 7 priorytetów, które wymagają zmian w polskim prawie dot. osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w Polsce. Mamy nadzieję, że nowe ministerki i ministrowie odpowiedzialnie i humanitarnie podejdą do zadania tworzenia polityki migracyjnej – której w Polsce praktycznie nie ma.
Wysyłamy do polityków i polityczek propozycje zmian w prawie. Pełną analizę prawną z naszymi postulatami, które adresujemy do MSWiA, Ministra Sprawiedliwości, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzeczniczki Praw Dziecka oraz członków i członkiń Parlamentarnego Zespołu ds. polityki migracyjnej znajdziecie na naszej stronie:
➡️ https://bit.ly/41wS0Lb
Poniżej prezentujemy najważniejsze postulaty:
GRANICA POLSKO-BIAŁORUSKA
◾️ Uchylenie przepisów dotyczących wywózek (pushbacków) – sądy wielokrotnie wskazywały, że zostały one wydane z przekroczeniem delegacji ustawowej i naruszają przepisy krajowe, prawa międzynarodowego oraz są niehumanitarne.
DETENCJA
Strzeżone ośrodki dla cudzoziemców (tzw. SOC) to miejsca o charakterze więziennym, choć przebywające tam osoby nie popełniły żadnego przestępstwa. Uciekły ze swojego kraju, by szukać bezpieczeństwa w Polsce. Postulujemy:
◾️ Przywrócenie maksymalnego okresu pobytu w ośrodku strzeżonym w procedurze powrotowej do 12 miesięcy – to i tak zdecydowanie za długo, jednak aktualnie wynosi on 18 miesięcy. Dla porównania średni czas przebywania cudzoziemca(-mki) w ośrodku detencyjnym we Francji to 23 dni.
◾️ Uchylenie możliwości zakwaterowania cudzoziemców w strzeżonych ośrodkach w pokojach lub celi mieszkalnej o standardzie 2m2 na osobę – to mniej niż w polskich więzieniach.
◾️ Zakaz detencji dzieci – zgodnie z międzynarodowymi standardami.
ZOBOWIĄZANIE DO POWROTU, TZW. DEPORTACJA
◾️ Wydłużenie terminu na wniesienie odwołania m.in. od decyzji deportacyjnej do 14 dni – deportacja do kraju pochodzenia w wielu przypadkach wiążą się z narażeniem życia lub zdrowia osób deportowanych, termin na wniesienie odwołania jest zbyt krótki i sprawia, że cudzoziemcy(-mki) nie są w stanie skorzystać ze swojego prawa do rozpatrzenia sprawy przez organ II instancji.
◾️ Wstrzymanie wykonania decyzji o zobowiązaniu do powrotu w sytuacji wniesienia skargi do sądu administracyjnego – obecnie cudzoziemiec(-mka) może zostać wydalony z Polski zanim jego sprawa zostanie rozpatrzona przez sąd.
LEGALIZACJA POBYTU
◾️ Wprowadzenie regulacji, która z mocy prawa zalegalizuje tymczasowo pobyt w Polsce nowonarodzonych cudzoziemców(-mek) – w obowiązującym stanie prawnym dziecko, które rodzi się w Polsce, już od pierwszych chwil życia przebywa na terytorium RP wbrew przepisom, jest nieudokumentowanym migrantem(-tką).
PRACA
◾️ Umożliwienie wykonywania cudzoziemcom(-mkom) pracy w Polsce w toku postępowań legalizacyjnych, w sytuacji posiadania dokumentu uprawniającego do wykonywania pracy.
SPECUSTAWA UKRAIŃSKA
◾️ Niedopełnienie obowiązku powiadomienia o zatrudnieniu obywatela(-lki) Ukrainy przez pracodawcę(-czynię) nie powinno prowadzić do nielegalnego wykonywania pracy – aktualnie tak właśnie się dzieje, a konsekwencje związane z niedopełnieniem obowiązku powiadomienia urzędu pracy o fakcie zatrudnienia są dla cudzoziemców(-mek) znacznie dotkliwsze niż dla pracodawców, mimo że cudzoziemcy(-mki) nie mają no to żadnego wpływu.
ŁĄCZENIE RODZIN
◾️ Umożliwienie otrzymania zgody na połączenie się z członkiem rodziny – uchodźcą przebywającym w Polsce bez konieczności spełniania wymogu posiadania ubezpieczenia zdrowotnego, stałego dochodu oraz miejsce zamieszkania, jeszcze przed przybyciem do Polski. Obecne przepisy zwalniają z tego wymogu tylko gdy wniosek o połączenie z rodziną zostanie złożony w ciągu 6 miesięcy od otrzymania ochrony międzynarodowej, co znacznie ogranicza możliwość korzystania z tego ułatwienia.
⚖ Jako stowarzyszenie od 17 lat wspieramy osoby z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w Polsce i widzimy, jak w praktyce konkretne przepisy wpływają na ludzkie życie – mamy nadzieję, że nowy rząd, w końcu, otworzy się na bardzo potrzebną i ważną dyskusję o prawach osób migrujących w Polsce.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Sprawiedliwości, Adam Bodnar, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Monika Horna-Cieślak, Franek Sterczewski, Magdalena Biejat