GENEWA, 28 marca 2023 r. — Child Helpline International nawiązał współpracę z UNICEF w celu zwiększenia możliwości telefonów zaufania dla dzieci w krajach sąsiadujących z Ukrainą, aby docierały do dzieci i młodzieży ukraińskich uchodźców oraz zapewniały im usługi w języku ukraińskim i rosyjskim.
Wojna na Ukrainie spowodowała, że ponad 5 milionów Ukraińców zostało przesiedlonych wewnętrznie, a ponad 8 milionów ludzi – z których większość to kobiety i dzieci – uciekło do krajów sąsiednich. Wojna nie tylko spowodowała śmierć i zniszczenia, ale ma również druzgocący wpływ na stan psychiczny dotkniętych nią dzieci i ich rodzin. Szacuje się, że 1,5 miliona dzieci jest zagrożonych depresją, lękiem, zespołem stresu pourazowego i innymi zaburzeniami psychicznymi.
„Dzieci przeżywające wojnę na Ukrainie mogą odczuwać strach i niepokój, podczas gdy dzieci i rodziny w krajach przyjmujących uchodźców mogą czuć się samotne i potrzebować informacji o tym, jak uzyskać dostęp do podstawowych usług, takich jak schronienie i żywność, możliwości zatrudnienia, edukacja i usługi ochrony” powiedział Patrick Krens, dyrektor wykonawczy Child Helpline International.
UNICEF i Child Helpline International nawiązały współpracę w celu rozszerzenia zasięgu krajowych telefonów zaufania dla dzieci na Ukrainie, w Bułgarii, Czechach, na Węgrzech, w Mołdawii, Polsce i na Słowacji, aby oferować wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego i psychospołeczne w języku ukraińskim i rosyjskim. Wysiłek ten jest częścią działań w ramach projektu „ Słysząc głosy ukraińskich dzieci i młodzieży: telefony zaufania dla dzieci w odpowiedzi na kryzys na Ukrainie ”, dzięki któremu obie organizacje zapewniają wysokiej jakości usługi dla dzieci i młodzieży potrzebujących opieki i ochrony, z szczególny nacisk na osoby dotknięte skutkami wojny na Ukrainie.
„Z zadowoleniem przyjmujemy to rozszerzenie usług w celu zaspokojenia krytycznych potrzeb w zakresie zdrowia psychicznego i psychospołecznych osób dotkniętych wojną na Ukrainie. Zapewnienie, że dzieci, młodzież i młodzi ludzie zostaną wysłuchani i że będą mieli do kogo się zwrócić, ma kluczowe znaczenie, a te krajowe telefony zaufania są kluczowym punktem dostępu, aby pomóc dzieciom i rodzinom uzyskać dostęp do szerszego wachlarza usług związanych z ochroną” – powiedział Afshan Khan, dyrektor UNICEF Biuro Regionalne Europy i Azji Środkowej (ECARO).
Wspólny projekt UNICEF-Child Helpline International podnosi również świadomość na temat usług infolinii dla dzieci, aby większa liczba ukraińskich dzieci, ich rodziców lub opiekunów wiedziała, że mogą dotrzeć do infolinii dla dzieci, gdziekolwiek się znajdą, aby uzyskać wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego i inne porad i pomocy, których potrzebują, za pośrednictwem bezpłatnych numerów i usług czatu online.
W ramach projektu obie organizacje szkolą pracowników pierwszej linii w zakresie przemocy na tle płciowym i handlu ludźmi, aby mogli lepiej zaspokajać określone potrzeby, jakie mogą mieć dzieci i młodzież.
Od czasu eskalacji wojny na Ukrainie UNICEF dotarł do ponad 3,3 miliona dzieci i opiekunów ze wsparciem w zakresie zdrowia psychicznego i psychospołecznego, ponad 126 000 dzieci ze specjalistyczną opieką poprzez zarządzanie przypadkami i skierowania oraz ponad 400 000 kobiet i dzieci z zapobieganiem przemocy na tle płciowym i /lub usługi reagowania na terenie Ukrainy. W krajach przyjmujących uchodźców UNICEF i partnerzy dotarli do ponad 1,2 miliona dzieci i opiekunów z dostępem do usług w zakresie zdrowia psychicznego. UNICEF i UNHCR utworzyły 39 Niebieskich Punktów wzdłuż głównych szlaków tranzytowych, aby świadczyć zintegrowane usługi kobietom i dzieciom w drodze.