MigranciwPolsce.pl
26 MAR: Niemcy PRZEJĘŁY ROSYJSKI STATEK W ŚMIAŁYM RUCHU! |

26 MAR: Niemcy PRZEJĘŁY ROSYJSKI STATEK W ŚMIAŁYM RUCHU! |



PILNA WIOSENNA WYPRZEDAŻ WSPARCIA! 40% ZNIŻKI na członkostwo: https://www.rfunews.com/pl/spring-sale
Odwiedź naszą stronę: https://www.rfunews.com

Dzisiaj omówimy, w jaki sposób rosyjska flota naftowa cieni została ostatecznie rozbita, ponieważ Niemcy zajęły stanowisko, aby wejść na pokład każdego objętego sankcjami statku rosyjskiej flotylli.
Ten ważny krok stanowi poważne zagrożenie dla trwających rosyjskich operacji mających na celu obejście zachodnich sankcji.

Niemcy podjęły zdecydowany krok przeciwko nielegalnemu handlowi ropą w Rosji, przejmując tankowiec z tak zwanej floty cienia Putina, co oznacza znaczącą eskalację zachodniej walki z unikaniem sankcji.
Niedawno niemieccy celnicy weszli na pokład i skonfiskowali tankowiec Eventin pływający pod banderą Panamy, statek od dawna podejrzewany o bycie częścią tajnej rosyjskiej sieci morskiej wykorzystywanej do omijania zachodnich sankcji.
Eventin, przewożący prawie 100 000 ton rosyjskiej ropy o wartości ponad 40 milionów euro, został oficjalnie dodany do listy sankcji Unii Europejskiej w lutym.

Niemiecki minister spraw zagranicznych Annalena Baerbock określiła konfiskatę jako bezpośrednią odpowiedź na cyniczne wykorzystywanie przez Rosję „zardzewiałych, niebezpiecznych tankowców”, które nie tylko naruszają sankcje, ale także stanowią zagrożenie dla środowiska i bezpieczeństwa na wodach europejskich, ponieważ w tym przypadku tankowiec został unieruchomiony z powodu awarii silnika i zaczął dryfować w kierunku niemieckiego wybrzeża.
Posunięcie to jest wyraźnym ostrzeżeniem dla Rosji, że jej wysiłki zmierzające do ominięcia ograniczeń nie pozostaną bez odpowiedzi.

Flota cienia stała się dla Rosji kluczowym narzędziem podtrzymywania gospodarki wojennej poprzez kontynuowanie eksportu ropy naftowej pomimo zachodniego embarga.
Flota ta składa się z setek starzejących się tankowców, często zarejestrowanych pod tanimi banderami w jurysdykcjach o luźnym nadzorze, takich jak Mongolia, kraju śródlądowym bez połączeń morskich.
Statki działają w ramach niejasnych struktur własnościowych, często zmieniając nazwy i dokumentację w celu uniknięcia wykrycia.

Podstawową metodą obchodzenia sankcji jest transfer między statkami.
Rosyjskie tankowce spotykają się na wodach międzynarodowych, zwłaszcza u wybrzeży Grecji, Malezji i Zatoki Fińskiej, gdzie ropa naftowa jest przekazywana między statkami, aby ukryć jej pochodzenie.
Wiele z tych statków dezaktywuje swoje systemy śledzenia, fałszuje rejestry ładunków i korzysta z usług niezachodnich firm ubezpieczeniowych, aby zachować pozory legalności.

Skala tej operacji jest oszałamiająca.
Raporty wskazują, że flota cieni transportuje obecnie ponad 80% całego rosyjskiego eksportu ropy naftowej, a Morze Bałtyckie służy jako kluczowa arteria dla tego nielegalnego handlu.
Tylko w 2023 r. z rosyjskich portów w regionie wypłynęło 348 statków floty cieni, co stanowiło prawie 40% całkowitych przychodów Moskwy z ropy naftowej, co odpowiada jednej trzeciej rocznego budżetu wojennego Rosji.

Przejęcie Eventina następuje w obliczu rosnącej frustracji wśród krajów zachodnich, że same tradycyjne sankcje nie były wystarczające do sparaliżowania rosyjskich dochodów z ropy.
Unia Europejska, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Japonia nałożyły ograniczenia na eksport rosyjskiej energii, nakładając sankcje na ponad 180 statków floty cienia, dziesiątki firm handlujących ropą i rosyjskich państwowych gigantów energetycznych, takich jak Gazprom Nieft.

Kraje europejskie badają prawne możliwości zintensyfikowania represji wobec rosyjskiej floty cieni.
Jednym z nich jest przejmowanie starzejących się tankowców, z których wiele ma ponad 15 lat, na mocy przepisów morskich dotyczących zagrożeń dla środowiska.
Innym podejściem jest zatrzymywanie statków powiązanych z podmorskim sabotażem, takim jak domniemany atak na kabel Estonia-Finlandia w 2023 r., na mocy przepisów antypirackich.
Wreszcie, władze mogą wymagać, aby tankowce na wodach europejskich posiadały ubezpieczenie od zatwierdzonych firm, co pozwoli im zatrzymać statki z nieodpowiednim lub wątpliwym zakresem ubezpieczenia.

W odpowiedzi na zwiększoną kontrolę Zachodu, Rosja zwróciła się ku kryptowalutom jako alternatywnemu sposobowi rozliczania transakcji naftowych.
Według doniesień, pośredniczące firmy handlowe ułatwiają obecnie sprzedaż ropy, konwertując płatności z Chin i Indii na kryptowaluty.
Te cyfrowe aktywa są następnie wymieniane na ruble w Rosji, co pozwala im ominąć ograniczenia dotyczące transakcji w dolarach.

Eksperci przewidują, że nawet gdyby tradycyjne sankcje zostały zniesione, Rosja nadal wykorzystywałaby zdecentralizowane aktywa cyfrowe w celu utrzymania odporności gospodarczej.
Zmiana ta stanowi nowe wyzwanie dla zachodnich organów regulacyjnych, ponieważ śledzenie i zamrażanie transakcji kryptowalutowych jest znacznie bardziej złożone niż tradycyjne środki bankowe.

Źródło: Raporty z Ukrainy

Polecane wiadomości